Pagina 63 - De Schrans - Een historische beschrijving

Basis HTML versie

65
Met Europees geld werd de Schrans in
1982 met brede fietsbanen en smallere trottoirs
aangepast aan het toenmalige beleid van de
Gemeente Leeuwarden. Al snel bleek dat dit
vooral voor de voetgangers een slechte keus
was. Terwijl de fietsers en auto’s ruim baan had-
den, moesten de gebruikers van het trottoir zich
een weg vinden langs verkeerd geparkeerde rij-
wielen, reclameborden en uitstallingen van
winkeliers. Vooral personen met kinderwagens,
rollators en invalidenwagens werden zo
gedwongen via het fietspad hun weg te
vervolgen. De Schrans bleek niet meer optimaal
toegankelijk voor iedereen. Ook de winkeliers
zullen hier last van hebben gehad.
Echter het riool verkeerde in zeer slechte
staat en diende vervangen te worden. Dit bete-
kende dat de Schrans helemaal op de schop
zou gaan. In 2003 had de Gemeente
Leeuwarden het Gemeentelijk Verkeer en
Vervoer Plan (GVVP) vastgesteld. Voor de
Schrans was daarin aangegeven dat de ver-
keersfunctie minder kon worden en dat de
nadruk meer op verblijven moest komen te liggen.
Uitvloeisel hiervan was dat er een onderzoek
diende te komen naar de gewenste inrichting
van de Schrans. Logischerwijs nam de gemeen-
te het besluit om de vervanging van het riool en
de herinrichting aan elkaar te koppelen, om zo
de overlast voor de winkeliers tot een minimum
te beperken. Daarnaast moest de inspraak van
en de communicatie met de winkeliers zorgvul-
dig gebeuren.
In juli 2004 werden de winkeliers en andere
belanghebbenden voor de eerste keer door de
gemeente geïnformeerd over de voorgestelde
herinrichting. De belangrijkste uitgangspunten
waren handhaving van het tweerichtingsverkeer
en het instellen van een 30-kilometerzone. In het
plan stond verder dat het parkeren van auto’s in
vakken in het midden van de straat zou moeten
gebeuren. Dat er tussen de parkeervakken
bomen zouden worden geplant en dat fietsers
en auto’s van dezelfde rijbanen gebruik dienden
te maken. Hierdoor ontstond de mogelijkheid
om de trottoirs te verbreden van twee naar ruim
vier meter. Door het invoeren van een 30-kilo-
meterzone konden de zebrapaden verdwijnen,
evenals de verkeerslichten bij de kruising
Huizumerlaan/Schrans. Door de trottoirs te
voorzien van grotere en zwaardere tegels dan
normaal, konden vrachtwagens op de trottoirs
gaan staan om te laden en te lossen.
8. Herinrichting van de Schrans in 2005
2005 - De herinrichting is gestart
2005 - Barbecue voor de “Herinrichters”
2005 - Opening Kunstexpositie winkels