Pagina 13 - De Schrans - Een historische beschrijving

Basis HTML versie

Uit: "Opzichtersverslag verbetering
Schrans mei 1950 - februari 1951"
Uitvoering door NV Aanneming- en
Wegenbouw-Maatschappij 'Gruno' te
Groningen. Aanneemsom voor Schrans /
Verlengde Schrans f 234.884,- ; gegund op
10 mei 1950.
• de bestratingsstenen werden per
schip aangevoerd via de Potmarge bij
het veilingterrein
• afbreken van de stoepen aan de oost-
zijde van de Schrans; kosten f 90,30
• verplaatsen en opruimen van bestaande
tuinhekken aan de westzijde van de
Schrans; kosten f 850,65
• uurloon voor deze werkzaamheden
was f 1,40 per persoon
‘Leeuwarder Courant, woensdag 8
november 1950, vreugdevuur luidt officiële
ingebruikneming Schrans en brug in
Zaterdagmiddag vier uur zullen beide herboren
Schransen officieel in gebruik worden genomen.
Dit betreft natuurlijk een formaliteit, want in wer-
kelijkheid zoekt het verkeer reeds weer geduren-
de enige weken z'n route over het nieuwe weg-
dek. Toch is deze formaliteit geen overbodige
luxe, want zij symboliseert de vreugde, die er in
de harten van de vroede vaderen, de winkeliers
en de weggebruikers is over de grondige verbe-
tering, welke hier tot stand is gekomen. Behalve
de weg zal ook de brug (= Hoge Brug over het
van Harinxmakanaal) officieel in gebruik worden
genomen. Burgemeester Van der Meulen zal nu
eens niet een lint doorknippen maar een vreugde-
vuur ontsteken. Daartoe zal 'n fakkelloper hem
de toorts overhandigen. Het ontsteken van dit
vreugdevuur is het vertreksein voor een file
bedrijfs- en personenauto's die in de Raadhuis-
straat heeft staan te wachten, om de weg in
gebruik te nemen. Gedurende enige tijd zal dan
het verkeer hebben stil gelegen. Natuurlijk zal
een corps aan dit feest de nodige muzikale fleur
geven. Estafetteploegen zullen wimpels aanvoeren
van de overige Leeuwarder winkelierorganisa-
ties. In deze daad schuilt meer dan 'n eenvoudi-
ge zakelijke hoffelijkheid. Zij demonstreert niet
alleen de grote eensgezindheid, welke er op
middenstandsgebied in onze stad bestaat, zij
toont ook, dat de winkeliersverenigingen uit de
stad de organisatie in de Schrans als een van de
hunnen beschouwen. En het omgekeerde is ook
het geval en dat is een verheugend teken. Tot en
met volgende week zaterdag zal in de Schrans
de feestverlichting branden, zal er muziek zijn,
sloven de winkeliers zich uit in 'n etalage-wed-
strijd en zullen zij - als steeds, maar nu nog in
ruimere mate - proberen het de klanten heel erg
naar de zin te maken.’
Bij een grote verkeerstelling in 1954 bleek
dat de Schrans een drukke verkeersader was
geworden. Vooral op werkdagen perste alle ver-
keer van en naar Heerenveen en Huizum zich
door de Schrans en de nauwe doorgang bij de
spoorbomen. De verkeerstelling leverde aan het
einde van de dag de volgende gegevens op:
3534 auto's, 1560 vrachtauto's en ruim 2500
fietsers. Naast deze vervoersmiddelen werden
er ook nog handkarren, paardenwagens en zelfs
een aantal stuks vee geteld. Vanaf ongeveer
1960 veranderde het aanbod van winkeliers op
de Schrans. Albert Heijn vestigde zich op nummer
133 met een supermarkt. Het werd de eerste
winkel in Leeuwarden met winkelwagentjes, een
15