Pagina 26 - De Schrans - Een historische beschrijving

Basis HTML versie

1892 - Advertentie SDB
1911 - Het uitbreidingsplan Huizum
genoemde straten, een belangrijke verbetering
zal ondergaan, zoodat hij er ongeveer als de
Huizumerlaan, doch met een trottoir aan beide
kanten komt uit te zien. De gemeenschap van
hoofdweg en bouwterreinen wordt onder-
houden door een breede straat, voor welks aan-
leg de onlangs door de gemeente aangekochte
herberg "Het wapen van Leeuwarderadeel"
moet worden gesloopt, wat den welstand in de
Schrans ongetwijfeld ten goede zal komen.'
De molens 'de Rooseboom' en ‘de
Eenhoorn’
Op de grens van Leeuwarden en Huizum
stonden 2 molens. Bij het begin van de huidige
Hollanderdijk ‘de Rooseboom’ en ongeveer ter
hoogte van het huidige pand van Dikken &
Hulsinga ‘de Eenhoorn’.
Molen de Rooseboom was eerst een
standerdmolen geweest. Rond 1750 werd deze
vervangen door een forse bovenkruier met een
romp van ongeveer 20 meter en wieken van
zo’n 23 meter. In 1862 werd de molen afgebroken
om plaats te maken voor de aanleg van de
spoorlijn van Leeuwarden naar Groningen.
Sijbren Klazes de Jong uit Oosterwolde kocht
de Rooseboom van de Dienst der Domeinen.
De molen werd opnieuw opgebouwd in
Hantum, direct aan het spoor naar Dokkum.
Tijdens een hevige storm in 1949 kwam de kap
met de wieken naar beneden. De molen werd
daarna niet weer opgebouwd.
Molen de Eenhoorn, ook een standerd-
molen, stond aan de oostkant. Waarschijnlijk
was dit de Wijnninghe-Hornster moellen, die
eigendom was van het St. Anthonygasthuis te
Leeuwarden. Op een kaart van Jacob van
Deventer uit 1562 staat 1 molen getekend, op
de latere plaats van de Eenhoorn. In 1787 is een
gedeelte van de molen verkocht en daarna
waarschijnlijk herbouwd als bovenkruier. Op 5
juni 1837 werd de rog- en weitmolen de
Eenhoorn in een advertentie voor afbraak te
koop aangeboden. Op aanwijzing van Durk J.
Heddema heeft de weg tussen het spoor en het
pand van Randstad de historische naam de
Eenhoorn gekregen.
1943 - Pentekening herbouwde molen de
28